Activiteiten tweede graad

Met behulp van de apps Halftone, Comic Book en Stripdesign kan een stripverhaal gemaakt worden. Halftone laat dit toe met slechts één foto (tweede graad), Comic Book heeft een aantal voorbereide indelingen, Stripdesign laat toe om je eigen blad te ontwerpen.
Door dit goed aan te apkken komt taal, tekenen en ict samen(derde graad). IN3     stappenplan_halftone.pdf 6.63 Mb

Eindtermen: Co4 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen
                    Co9 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde informatie bewaren
                    Co11 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een doelmatige manier te communiceren

Sock puppets

Schermafbeelding 2013-03-07 om 09.44.51

Met Sock Puppets kan je op een eenvoudige manier toneeltjes maken van twee sokken die praten met elkaar, de synchronisatie gebeurt automatisch, je moet alleen de sok aanduiden en beginne te praten (eerst opnameknop natuurlijk).

Kan ook voor Frans conversatie natuurlijk.

Activiteiten tweede graad

1. Zelf een animatiefilm maken met Puppet Pals, leer de kinderen eerst wat een scenario is, laat ze er eentje opschrijven, leer ze wat expressief spreken is, met de app kunnen ze hun toneel maken en opnemen, en nadien tote aan de rest van de klas.

Eindtermen: Co4 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen
                     Co3 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om hun eigen ideeën creatief vorm te geven

2. Laat de leerlingen hun eigen adres opzoeken op de Kaarten ap, leer ze dat het pijltje links onderaan hun eigen positie aantoont. Laat ze de weg van en naar school als route bekijken, per auto, te voet, met de bus, wat is het verschil?

Eindtermen: Co1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren
                     Co7 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde informatie opzoeken

 

Voor alle oefeningen ivm rekenen, taal of wero gelden de volgende eindtermen:


Co1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren

CO5 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving
Co6 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving
...en indien de leerkracht een correcte introductie geeft:
Co1 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doordachte manier.